Mijn Erasmus verslag voor wie dat leuk vindt - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mathilde Heereveld - WaarBenJij.nu Mijn Erasmus verslag voor wie dat leuk vindt - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mathilde Heereveld - WaarBenJij.nu

Mijn Erasmus verslag voor wie dat leuk vindt

Door: Supermatz

Blijf op de hoogte en volg Mathilde

25 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

Bah.
Ik ben alweer een maandje terug en wil graag wel weer foetsie.
Niet per se naar Glasgow,maar gewoon weg.
Gelukkig ga ik bijna met Stefan op vakantie naar Zweden en ben ik aangenomen voor een baan waarbij ik elke dag met internationale studenten te maken heb =D met een beetje geluk kan ik nog een keer schelden in het italiaans.

hieronder voor wie het leuk vindt mijn erasmus verslag. Beetje zakelijker dan mijn gebruikelijke typsels want ik heb het net ingevelerd bij de interantionale studentendinges van de RuG. Maar ik dacht misschien toch een leuk overzchtje voor you.

Dit is mijn laaste berichtje..
SO LONG! en tot snel of straks of binnenkort.

BYEEE!!
Cheers,
Matz.

----------------

Erasmus verslag Mathilde van Heereveld (s1789147)

Uitwisseling naar: University of Glasgow,
Glasgow, Schotland
Periode: 2 sept 2010 tot 2 juni 2011
Opleiding: Engelse taal en Cultuur

Colleges en studiepunten
De vakken die ik van te voren had gekozen om te volgen waren History of Scots (honours), Sociolignguistics (honours), Medieval English Literature (honours) en Scottish Literature (tweedejaarsvak). Al snel toen ik aankwam heb ik Medieval Literature laten zitten, vooral omdat het erg overlapte maet wat ik het voorgaande jaar had geleerd (Chaucer etc) en omdat ik het anders ook wel erg druk kreeg; ik wilde naast studeren uiteraard ook graag veel uitstapjes maken.
Het leukste vak vond ik Sociolinguistics, vooral omdat de twee vrouwlijke professors die het vak gaven ontzettend enthousiast lesgaven en met leuke voorbeelden kwamen. Ik heb voor dit vak twee essays geschreven, eentje over bilingualism en met name over de nadelen die vaak over het hoofd worden gezien, en in het tweede semester schreef ik een essay over discourse markers en dat ze niet het resultaat zijn van lazy speech.
History of Scots ging over het ontstaan van het Schots Engels, maar ook over de problemen die Schotten altijd al hebben gehad om erkend te worden. Schots Engels is lang verboden geweest, en wordt vaak geassocieerd met de lagere klassen in de bevolking. Er kwam heel veel geschiedenis kijken bij dit vak, maar er werd (vooral in het tweede semester) ook uitgebreid gepraat over hoe de situatie nu is, en dat het nog steeds moeilijk is om Schots al taal, naast Gaelic, erkend te krijgen omdat er bijvoorbeeld geen vaste regels zijn voor de spelling van de woorden. Schrijvers zoals Irvine Welsh gebruiken gewoon hun fantasie als ze schrijven in het Schots Engels en doen wat hun het beste lijkt. Voor dit vak heb ik ook twee Essays geschreven en beide kregen een C1, wat ongeveer een 7 is.
Scottish Literature 2 was erg interessant, al had ik achteraf liever het derdejaarsvak gekozen (omdat die vooral over nieuwe literatuur gaat, na 1900). Ik heb oud Schots leren lezen en vertalen. Verschillende verhalen kwamen ter spraken, veel schrijvers zoals Henryson, Dunbar en Robert Ferguson, hebben schrijvers in de toekomst beïnvloed. In het tweede semester kwam Robert Burns aan bod, waar ik erg naar uitkeek want hij is toch echt een icoon en beroemdheid in Schotland, ik heb zelfs een plectrum gekocht met zijn portret erop. Voor dit vak werden zowel Language als Literature werkcolleges gegeven die verplicht waren, dus ik heb meer inzicht gekregen in zowel literatuur als de geschiedenis en verandering van het Engels in Schotland. Ik heb twee language assignments ingeleverd, twee essays geschreven en een tentamen gemaakt. Omdat ik alleen het tentamen van het eerste semester heb gemaakt heb ik alleen dit vak gehaald (het was opgesplitst in 2A en 2B) maar ik ben heel blij dat ik het wel een heel jaar gevolgd heb.
In totaal heb ik 55 ECTS gehaald dit jaar, voor de twee honours classes 15 per vak (30) voor Scottish literature helaas maar 10, voor taalvaardigheid 5 en voor mijn scriptie, die ik aan het eind van mijn erasmus heb geschreven en nog een stukje in Nederland, ook nog eens 10 ECTS.

Kwaliteit van het onderwijs
Ik ben zeer positief over het onderwijs van Glasgow University, ik had ontzettend leuke en intelligente professoren , en vaak waren er guest lestures en verschillende professoren aan het woord. Hiermee bedoel ik dat niet elke lecture voor hetzelfde vak ook door dezelfde professor gegeven werd: voor elk onderwerp (bijv Dunbar, Burns, taalverandering na de Union met Engeland) sprak een professor die hier het meest verstand van had of hierin was gespecialiseerd. De lecturers wisten dus echt waar ze het over hadden. Verder waren ze ook erg vriendelijk, ik heb nooit echt hulp nodig gehad buiten de lessen om maar ik wist zeker dat ik ze kon mailen als ik dat wilde. De werkcolleges vonden plaats in kleine groepen (circa 15 personen per groepje) wat heel goed werkte; zo heb ik ook meer mensen leren kennen en zo durfde ik meer te vragen in de klas, etc. Verder vond ik het niveau goed, in de honours klassen was meer vrijheid dan bij het tweedejaarsvak die ik volgde. Schotse literatuur heeft misschien wel het meeste tijd gekost door kleine opdrachten tussendoor. De honours lessen waren wat dat betreft makkelijker maar de lat voor bijvoorbeeld de essays lag hoger en er moest gepresenteerd worden, ik heb bijvoorbeeld een presentatie gedaan over Engels in China voor Sociolinguistics.

Opvang en huisvesting
Toen ik aankwam in de September nam ik een taxi naar het pand waar de mensen die gaan over de Student Apartements zitten. Daar kreeg ik meteen mijn sleutel en ik werd naar mijn accommodatie gebracht. Ik heb gewoon in Park Circus Place (13), en had een kamertje voor mezelf. Al snel kreeg ik er twee huisgenoten bij, eentje uit Italie en eentje uit Spanje, zij deelden de kamer. We hoefden de keuken en badkamer maar te delen met ons drieën dus het was niet lastig schoon te houden en we hadden wat dit delen betreft nooit problemen.
Het was best een groot huis waar we woonden, een victoriaans tennents huis met 4 verdiepingen. Er zaten ongeveer 16 mensen in ons huis maar omdat het huis opgedeeld was in delen (verdiepingen eigenlijk) hadden we weinig te maken met onze medebewoners.
Het huis was helaas wel heel erg koud, in de winter hebben de meeste studenten die woonden waar ik woonde extra dekens en kruiken gekocht. Van de huiseigenaren kregen we vaak e-mails die zeiden dat we maar 3 uur per dag de verwarming aan mochten doen, maar hier hielden we ons niet aan want op een gegeven moment werd dat wel erg koud, bovendien deed de verwarming het niet zo goed, dus in de winter hebben we vaak geklaagd. We hebben gelukkig nooit echte hoeven te betalen voor onze stookkosten. Het grootste probleem was denk ik dat de ramen enkelglas waren dus de warmte vervloog snel en als ik in bed lag voelde ik de wind naar binnen waaien. Over het algemeen was het een fijn huis met een mooie ruime keuken waar we vaak genoeg mensen hebben uitgenodigd om te komen eten. Af en toe waren en problemen met de oven (soms viel alle stroom uit als we de oven aandeden) maar het was altijd gezellig in huis en het was goed voor elkaar, niet allen stonden en bedden en kasten maar er waren ook pannen etc.
In mijn studentenhuis woonden alleen maar Erasmus studenten wat heel gezellig was maar aan de andere kant ontstonden er wel makkelijk groepjes. In het begin vond ik dit vervelend, ik was de enige Nederlandse en de Spaanse mensen gingen alleen met elkaar om, zo ook de Fransen en Italianen, maar later veranderde dit wel en heb ik genoeg vrienden kunnen maken.

Contacten met docenten en studenten
Zoals eerder vermeld waren de docenten erg toegankelijk en vriendelijk naar hun studenten, ook werd ik als internationale student niet anders behandeld, wat ik erg fijn vond. Het was wel erg moeilijk om in contact te komen met Schotse studenten. Vaak hadden die al hun groepje vrienden en ik had ook het idee dat ze niet graag omgingen met internationale studenten, ze waren een beetje afstandelijk. Ik had niet het gevoel dat hier rasistische redenen achter lagen of iets dergelijks, maar meer praktische redenen. Achteraf gezien was ik graag bij een clubje gegaan zoals een toneelvereniging of een sport, om toch een beetje meer te kunnen ‘immigreren’. Dan had ik ook meer durven te socializen, ik denk dat dit makkelijker gaat als je samen sport dan als je samen een les volgt. Met internationale studenten was contacten leggen uiteraard erg makkelijk, je bent samen in een vreemd land, en mede door mijn huisgenootjes en de internationale studentenvereniging heb ik veel leuke mensen leren kennen.

Begeleiding vanuit de thuisinstelling
Tijdens mijn verblijf heb ik niet heel veelcontact gehad met de RuG, dat was ook niet heel hard nodig. Af en toe e-mailde ik mijn studieadviseur of mijn scriptie begeleider, en soms kreeg ik een mailtje van het international office in Groningen om me eraan te helpen herinneren wat ik ook alweer moest doen en inleveren aan het eind. Uiteraard heb ik van te voren veel informatie gekregen waardoor ik niet voor vervelende verassingen kwam te staan en me goed heb kunnen voorbereiden op mijn uitwisseling.

Ik heb eerlijk gezegd geen problemen gehad tijdens mijn verblijf in Schotland, ik heb een geweldige tijd geahd, mooie dingen gezien, leuke dingen gedaan en geweldige mensen ontmoet. Ik ga zeker mijn oude huisgenootjes eens opzoeken en andersom. Ik heb goede herinneringen aan Glasgow en ondanks dat het de gewelddadigste stad is van Europa heb ik hier niks van gemerkt. Tips voor studenten doe ook naar Glasgow willen gaan heb ik genoeg, ten eerste zou ik ze aanraden om gewoon in het ‘goede’ deel van de stad te blijven en niet ’s nachts te verwalen. Ik heb dan wel geen direct geweld meegemaakt maar er is wel een Pools meisje die ik kende beroofd en bedreigd, en een andere studente zag een man een jongen steken met een mes. Het gevaarlijke aan Glasgow is de gangcultuur, groepjes jongeren die elkaars rivalen zijn en dronken de straat op gaan om te vechten. Maar in het Westen van de stad is hier niks van te merken, je leest het af en toe gewoon in de krant, in de buurt van de universiteit gebeuren dit soort dingen niet.
Verder wil ik mensen absoluut aanraden om bij een clubje of sport te gaan om zo ook Schotten te ontmoeten en nieuwe ervaringen op te doen. Er is een enorm aanbod van activiteiten, van filmclub tot curling club, dus het is zeker de moeite waard om hier even over na te denken. Ook wil ik iedereen aanraden lid toe worden van de Interational Society, die organiseert weekend trips en feestjes voor Interantionale studenten, wat betekent dat je veel nieuwe mensen kunt ontmoeten en voor een kleine prijs veel kunt zien. Ik ben naar Loch Ness geweest, Liverpool, Manchester, Loch Lomond, en meer. Het is makkelijker om dit te doen via een organisatie dan dat je er later in je eentje naartoe wilt gaan.

---